سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هولدینگ صادرات سنگ

هرآنچه باید در مورد سنگ مرمر یا سنگ اونیکس بدانیم

?

  

 

سنگ مرمر?

 

سنگ مرمر یا سنگ اونیکس

سنگ مرمر (Onyx Marble) نوعی سنگ آهک دگرگونی است که از کانی های رنگارنگ تشکیل شده و کانی کلسیت اصلی ترین کانی آن می باشد. این سنگ در متون طب سنتی رخام و حجر الرخام نامیده و در بازارهای جهانی به نام اُنیکس مشهور است.

به دلیل مقاومت و زیبایی بی نظیر آن، از این سنگ به صورت گسترده در بناهای زیارتی و حرم‌های امامان، بنای تاج محل و مجسمه‌سازیی استفاده گردیده است. این سنگ لاکچری به دکوراسیون داخلی شکوه و جلال می بخشد و به دلیل استحکام بالا و جذابیت زیاد ارزش سرمایه گذاری در طراحی داخلی ساختمان را دارد. هنرمندان برجسته‏ای چون «میکل آنژ» و «لئوناردو داوینچی» در بسیاری از آثار خود از سنگ مرمر استفاده کرده‏اند.

برای تهیه مرمر، ابتدا صخره‏های مرمری را توسط ماشین آلات مخصوص به قطعات بزرگ تقسیم می‏کنند. سپس این قطعات را به کارگاه‏های مخصوص برش سنگ منتقل می‏کنند و آنها را در اندازه‏های دلخواه و مناسب برش می‏دهند. پس از برش، سنگ مرمر را با دستگاه‏های مخصوص صیقل می‏دهند تا سطحی صاف و هموار پیدا کنند. به این ترتیب مرمر، آماده استفاده می‏شود. ایتالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ مرمر در جهان است. مرغوب‏ترین سنگ‏های مرمر جهان نیز در همین کشور تولید می‏شوند.

مشخصات سنگ مرمر

  • جذب آب= کمتر از 1 درصد
  • وزن مخصوص=7.2 گرم بر سانتی متر مکعب
  • تخلل: بین 0.3 تا 1.2 درصد
  • مقاومت در برابر رطوبت و هوازدگی=کم
  • مقاوت در برابر خراش و ساییدگی=کم
  • مقاومت فشاری=1121 کیلوگرم بر سانتی متر مربع
  • قیمت نسبت به سنگ‌های همتای خود=بالا

4210 300x200 - هرآنچه باید در مورد سنگ مرمر یا سنگ اونیکس بدانیم?

تفاوت سنگ مرمر و سنگ مرمریت

بعضی افراد فکر میکنند سنگ مرمر و مرمریت یکی هستند. ولی این دو سنگ تفاوت های بسیاری دارند. که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

تفاوت در شکل گیری

سنگ مرمر نوعی سنگ دگرگونی است ولی سنگ مرمریت از خانواده سنگهای رسوبی (سنگ آهک) است و این تفاوت در شکل گیری کلی این دو نوع سنگ است.

زیبایی و جلاپذیری

سنگ مرمر دارای رنگ های متنوعی از جمله سفید، خاکستری، سیاه، سبز، ارغوانی، زرد، قرمز می باشد. اما رنگ مرمر خالص سفید شفاف است. همچنین ماده اصلی تشکیل دهنده مرمر کلسیت است که پایدارترین حالت کربنات کلسیم است. این کانی دارای بلورهای درشت و مشخص است که سبب میشود مرمر برعکس مرمریت بتواند نور را از خود عبور دهد.

تفاوت در کاربری

کاربرد سنگ مرمر در درجه اول در مصنوعات سنگی مانند مجسمه – گلدان و … است و در درجه دوم به عنوان پوشش دیوار و کف و نمای داخل خواهد بود که غالبا از سنگ اسلب آن استفاده میگردد.

کاربرد مرمریت نیز تقریبا مانند مرمر است با این تفاوت که مرمریت در درجه اول در بنا استفاده میگردد که میتواند در نمای داخلی و خارجی و به عنوان دیوار پوش و کفپوش و در درجه دوم در مصنوعات مورد استفاده قرار گیرد.

سنگ مرمر در نقاط مختلف جهان

یونان و ایتالیا اولین کشورهایی بودند که اقدام به استخراج و استفاده از سنگ مرمر نموده اند. در ایتالیا مشهورترین نوع مرمر، به نام مرمر کواترناری، مرمر سیرسئو، مرمر بوسکا و مرمر گسوالدو می باشند.

بیشترین حجم مرمر در قاره اروپا، در کشورهای فرانسه و اسپانیا می باشد، مانند مرمر مالاگا اسپانیا که از اهمیت تاریخی بالایی نیز برخوردار است، از سنگ های مرمر معروف یونان مرمر سرتو، مرمر ولوس و مرمر اویا و از سنگ های مرمر معروف اسلوواکی، مرمر زلاتا، مرمر اسپیسکه، در کرواسی (Gorjan Stalaktit)، در پرتغال مرمر برانکو، آلباستر دو ویمیوس، در آلبانی مرمر لوشنج هونی و در مقدونیه مرمر دوراتو و همچنین در ترکیه انواع سنگ مرمر یافت می شوند.

غنی ترین ذخایر مرمر جهان در منطقه جغرافیایی پاکستان و به خصوص در مرز ایران وجود دارد، همچنین در کشمیر، افغانستان و استان های بامیان، هلمند و فاریاب نیز منابع غنی از سنگ مرمر یافت می شود. بلوچستان ایران یکی از مناطق معروف در جهان از لحاظ تنوع معادن سنگ مرمر می باشد.

تمامی انواع محتلف مرمر از سه کشور ایران، افغانستان و پاکستان به دست می آیند. اصطلاح مرمر پاکستان، اغلب به اشتباه برای تمامی سنگ های مرمر استخراج شده از مناطق ایران، کشمیر و افغانستان به کار برده می شود. از نمونه های سنگ مرمر پاکستان می توان به مرمر قهوه ای بلوچستانی، مرمرسبز بلوچستانی، مرمر سبز کم رنگ، مرمر سبز پاکستان، مرمر سرخ و مرمر طلایی پاکستان نام برد و مرمرهای بسیار شناخته شده ایرانی عبارتند از سنگ مرمر نقاده، مرمر امرالد، مرمرسبز پارسی، مرمر سبز دامغان، مرمر صورتی، مرمرکاپوچینو و از افغانستان سنگ های مرمری مانند مرمر سفید و مرمر سبز افغان استخراج می شوند.

مهمترین کشورهای قاره آفریقا که در زمینه استخراج مرمر دارای سابقه می باشند، الجزایر، مراکش، مصر، تانزانیا و نامیبیا هستند. از الجزایر سنگ مرمر اوران و مرمر ناروگ به دست می آید و در گذشته سنگ های مرمر مورد نیاز برای ساخت آثار تاریخی روم باستان از این کشور به دست می آمد، از معادن تاریخی مشهور سنگ مرمر در استان اوران میتوان به مرمر اوران و از معادن مرمر کنستانتین میتوان به مرمر سرخ کنستانتین اشاره کرد، از معادن معروف مرمر در کشور مراکش میتوان به مرمر اسکورا اشاره کرد و در مصر مرمر اورینتال از انواع معروف سنگ مرمر می باشد. در تانزانیا سنگ های مرمر صورتی رنگ به نام طلوع سرخ آفریقایی، و مرمر امواج استخراج می شوند در نامیبیا نیز سنگ مرمرنامیبیا تولید می شود.

 

4205 300x200 - هرآنچه باید در مورد سنگ مرمر یا سنگ اونیکس بدانیم?

در آمریکا شمالی و آمریکا مرکزی نیز کشورهای مکزیک، آمریکا و هندوراس از تولیدکنندگان عمده مرمر هستند. در مکزیک انواع مرمر به نام های مرمر تکالی و مرمر اینکا استخراج و تولید می شوند مرمر پادرارا که در دو نوع سبز و سفید و جود دارند و رگه های نارنجی رنگی در آن وجود دارد و در سن دیگو آمریکا طرفداران زیادی دارد استخراج می شود. در هندوراس مرمر مونته از مشهورترین های این نوع سنگ می باشد.در میان انواع مختلف سنگ مرمر که در آمریکا استخراج می شوند می توان به سنگ مرمر یوتاه، مرمر رزا گراند و مرمر ویستا گراند اشاره کرد.

در قاره آمریکای جنوبی نیز انواع مختلف دیگری از مرمر استخراج می شود. در آرژانتین مرمر آبی آنتو فاگاستا Antofagasta، مرمر سبز سن لوییز، مرمر آبی و انواع مرمر سفید وجود دارند. در برزیل مرمر ناکرادو Nacrado، مرمر ناکدامه Macdame، مرمر کایل Cile و مرمر طلایی یافت می شوند. در کلمبیا مرمر ماندارینا (Mandarina) و در پرو مرمر کبرینو Cebrino و مرمر فانتاستیکو Fantástico و در اکوادور نیز مرمر زولا Zula استخراج می شوند.

مرمر معروف استخراج شده از کشور چین معمولاً با رنگ های زرد و یا قهوه ای می باشند و نام تجاری آنها بوتر اسکوت Butter Scoth ، مرمر سرخ کریستالی، مرمر عسلی و مرمر اژدهای طلایی می باشد.

برخی از سنگ های مرمر معروف هند، شامل مرمر لیلاک، مرمر سفید هندی و مرمر Jhiri می باشند. در مناطق فلسطین اشغالی نیز مرمر تیرات کارمل Tirat Carmel استخراج می شود.

انواع سنگ مرمر

سنگ مرمر بر اساس رنگشان به دسته بندی: مرمر سفید، مرمر سبز، مرمر نارنجی، مرمر صورتی، مرمر قرمز، مرمر آبی و… تقسیم می شوند که این اسامی بدون در نظر گرفتن منطقه جغرافیایی استخراج آنها و تنها بر حسب ظاهر می باشد. همچنین نام گذاری دیگری نیز بر حسب مکان استخراج آن صورت می گیرد که عبارت است از:

سنگ مرمر آبی

سنگ مرمر آبی یکی از زیبا ترین و منحصربفردترین سنگ های مرمر جهان است که بندرت یافت میشود. مرمر آبی با تم آبی و خاکستری روشن و رگه هایی از رنگ سفید و طلایی بصورت نامنظم تصویری از شاهکار طبیعت است که طی میلیون ها سال تشکیل شده است. مرمر آبی اغلب بصورت بی موج و اسلب و در قاب بوک مچ و فور مچ فرآوری میگردد.

سنگ مرمر پرتقالی

سنگ مرمر پرتقالی یکی از زیبا ترین و شیک ترین سنگ های مرمر جهان است که بندرت یافت میشود. مرمر پرتقالی رنگ که مهم‌ترین و بهترین معدن آن در خراسان رضوی واقع شده است. بهترین معادن مرمر دنیا در ایران و ایتالیا وجود دارد که از نظر تنوع رنگی ایران از ایتالیا برتر می‌باشد. مرمر پرتقالی اغلب بصورت اسلب و در قاب بوک مچ و فور مچ فرآوری میگردد.

سنگ مرمر دودی

سنگ مرمر دودی یکی از زیبا ترین و منحصربفردترین مرمر جهان است که بندرت یافت میشود. سنگ مرمر دودی با تم مشکی و خاکستری روشن و رگه هایی از رنگ سفید و طلایی بصورت نامنظم تصویری از شاهکار طبیعت است که طی میلیون ها سال تشکیل شده است.  مرمر دودی اغلب بصورت بی موج و اسلب و در قاب بوک مچ و فور مچ فرآوری میگردد.

سنگ مرمر سبز

سنگ مرمر سبز یکی از زیبا ترین و منحصربفردترین سنگ های مرمر جهان است که بندرت یافت میشود. مرمر سبز با تم سبز تیره و روشن و رگه هایی از رنگ سفید و قهوه ای بصورت نامنظم تصویری از شاهکار طبیعت است که طی میلیون ها سال تشکیل شده است. مرمر سبز اغلب بصورت بی موج و اسلب و در قاب بوک مچ و فور مچ فرآوری میگردد.

سنگ مرمر سبز بابا شورآب

سنگ مرمر سبز بابا شورآب یکی از مرمر های سبز ایرانی است که چند سالی است به بهره برداری رسیده است. بهترین معادن مرمر دنیا در ایران و ایتالیا وجود دارد که از نظر تنوع رنگی ایران از ایتالیا برتر می‌باشد مرمر سبز باباشورآب اغلب بصورت اسلب فرآوری میگرددو طرح های بوک مچ و فور مچ آن بسیار زیباست. قابلیت صیقل پذیری مرمرها بسیار بالاست و تا حد جلای آیینه‌ای قابل صیقل می‌باشند

سنگ مرمر سفید

سنگ مرمر سفید یکی از زیبا ترین و خالص ترین سنگ های مرمر جهان است که بندرت یافت میشود. مرمر خالص سفید رنگ است که مهم‌ترین و بهترین معدن آن در کرمان و قروه سنندج و همچنین در کشور ایتالیا واقع شده است. بهترین معادن مرمر دنیا در ایران و ایتالیا وجود دارد که از نظر تنوع رنگی ایران از ایتالیا برتر می‌باشد  مرمر سفید اغلب بصورت اسلب و در قاب بوک مچ و فور مچ فرآوری میگردد.

سنگ مرمر صورتی

سنگ مرمر صورتی یکی از زیبا ترین و منحصربفردترین سنگ های مرمر جهان است که بندرت یافت میشود. مرمر صورتی با تم صورتیتیره و روشن تصویری از شاهکار طبیعت است که طی میلیون ها سال تشکیل شده است.  مرمر صورتی اغلب بصورت بی موج و اسلب و در قاب بوک مچ و فور مچ فرآوری میگردد. سنگ مرمر صورتی رنگ ، صورتی آن به دلیل وجود اکسید آهن بی‌آب یا دهیدراته در کانی می‌باشد

4206 300x200 - هرآنچه باید در مورد سنگ مرمر یا سنگ اونیکس بدانیم?

سنگ مرمر صورتی افغانستان

سنگ مرمر صورتی افغانستان با رنگ زمینه صورتی و رگه های مشکی اسپایدر در بین سنگ های مرمر زیبایی خاصی دارد و با توجه به خاصیت عبور نور از سنگ های مرمر در طراحی داخلی ساختمان از جمله میز کانتر ، سرویس های بهداشتی و لابی کاربرد های مختلفی دارد. مرمر صورتی افغانستان در ابعاد اسلب و بعضا بصورت بوک مچ فرآوری میگردد .

سنگ مرمر  عسلی

سنگ مرمر عسلی  یا مرمر نوشابه ای یکی از زیبا ترین و منحصربفردترین سنگ های مرمر جهان است که بندرت یافت میشود. مرمر عسلی یا مرمر نوشابه ای  دارای تم عسلی و رگه های سفید که بصورت نامنظم تصویری از شاهکاری از طبیعت است که طی میلیون ها سال تشکیل شده است. مرمر عسلی  اغلب بصورت بی موج و اسلب و در قاب بوک مچ و فور مچ فرآوری میگردد.

سنگ مرمر  مازراتی

سنگ مرمر مازراتی یکی از زیبا ترین و منحصربفردترین سنگ های مرمر در جهان است که بندرت یافت میشود. مرمر مازراتی به دو صورت موج دار و بی موج برش داده میشود. مرمر مازراتی با تم رنگ قهوهای روشن و رگه های سفید و تراورتن شکلاتی  بصورت نامنظم تصویری از شاهکار طبیعت است که طی میلیون ها سال تشکیل شده است. مرمر مازراتی قابلیت عبور نور را به خوبی دارد و اغلب بصورت بی موج و اسلب و در قاب بوک مچ و فور مچ فرآوری میگردد.

سنگ مرمر هایو

سنگ مرمر هایو  یکی از زیبا ترین سنگ های مرمر عسلی است که بندرت یافت میشود. مرمر هایو با تم عسلی رنگ که طرح های پنج ضلعی شبیه کندوی عسل در آن پراکنده است.  و همچنین رگه های سفید و گاها مشکی تصویری از شاهکار طبیعت که طی میلیون ها سال شکل گرفته است را به تصویر میکشد. سنگ مرمر هایو به دو روش موج دار و بی موج و اغلب بصورت اسلب و در قاب بوک مچ و فور مچ فرآوری میگردد.

کاربرد سنگ مرمر

کاربرد سنگ مرمر در به عنوان سنگ دکوراتیو

این سنگ به دلیل برخورداری از طرح و رنگ بسیار زیبا و بلورهای شفاف با قابلیت انتقال نور و جلا پذیری بالا در ساخت برخی مصنوعات سنگی دکوراتیو کاربرد دارد. از جمله:

4209 277x300 - هرآنچه باید در مورد سنگ مرمر یا سنگ اونیکس بدانیم?

کاربرد سنگ مرمر در ساختمان

  • به عنوان سنگ نما
  • در دیوار بین کابینت ها
  • به عنوان کفپوش و سنگ فرش
  • به عنوان سنگ پله
  • کانتر مرمر
  • در طراحی حمام
  • به عنوان دیوارپوش

کاربرد سنگ مرمر جهت درمان

این نوع سنگ دارای انرژی های قوی است که جهت درمان های زیر مفید است:

  • بیماریهای کلیوی و کبدی و از بین بردن رسوبات درون آنها (به جز سنگ ها)
  • آرامش بخشیدن و درمان استرس ، اضطراب و بیماریهای عصبی و روحی و روانی
  • تحریک نمودن نیروهای درونی،پیشرفت فرد و باز شدن برخی از چاکراه ها
  • آرامش بخشیدن

توصیه ها:

افراد مبتلا به میگرن، تیک های عصبی و اختلالات مغزی باید از تماس با سنگ مرمر اجتناب نمایند؛چراکه بیماری های آنها تشدید و گاه تثبیت میگردد.هنگامی که یک بیماری در فرد تثبیت شود به سختی بهبود میابدو گاه هرگز بهبود حاصل نمی شود.

نکته:

هنگامی که سنگ مرمر از درون آب بیرون آورده میشود،نوعی انرژی ترکیبی درون آن به وجوى می آید که هر چه مدت زمان بیرون آوردن سنگ بیشتر شود،این انرژی شدید تر گردیده و استفاده از آن باعث از هم گسیخته گی انرژی ها و نیروهای درونی افراد می شود. بنابراین از نیروهای درونی سنگ باید بلافاصله پس از خارج نمودن از آب استفاده شود

مزایای سنگ مرمر

  • مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند.
  • این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و می توان آن را جلا داد.
  • سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی، نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین می باشد. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ می دهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه می باشد.
  • مرمر گرما را جذب نمی کند و به همین دلیل سطح آن همیشه خنک است. استفاده از آن برای کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا می شود.
  • این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمی دارد.
  • نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام می شود و با یک دستمال مرطوب می توان آن را تمیز کرد.
  • مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان، مجسمه سازی، ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوارپوش سرویس های لوکس به کار می رود.

معایب سنگ مرمر

  • سنگ مرمر از دسته سنگ های متخلخل و نرم است و به راحتی در برابر مواد اسیدی واکنش نشان می دهد و دچار خوردگی می شود.
  • قیمت مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در ساختمان سازی و دکوراسیون داخلی به کار می روند بالاتر است.

قیمت سنگ مرمر

سنگ مرمر در رنگ های گوناگون استخراج شده و دارای قیمت های مختلف می باشد. از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر قیمت سنگ مرمر می توان به کیفیت سنگ، رنگ و طرح، قطر و ابعاد، نوع فرآوری و سورت دقیق آن اشاره نمود.

این سنگ پس از برش کاری و ساب زنی سورت بندی می شود. برای مثال سنگ های اسلبی که بوک مچ هستند قیمت بالاتری دارند. برای بررسی کیفیت این متریال آن را از نظر فیزیکی و شیمیایی آنالیز می کنند و هر چه آنالیز مطلوب تر باشد مرمر باکیفیت تر و گران تر خواهد بود.

 

?